بعمل صيانة للبلوج واحتمال ميرجعش تاني

Friday, December 08, 2006

بكره الشتا..عاااا

يوم شتوي بارد جدا
كم أكره هذا الفصل الرطب .. أرغمني على الاستيقاظ (متأخر جداااااااا)ا
حين أبى جسدى أن يغادر دفء الغطاء
بكره الشتااااااااا
غادرت فراشي بتثاقل و ارتديت (روب صوف) غريب الشكل ثم اتجهت إلى النافذة
اختفت الشمس و تلونت السماء بلون الكآبة
الشارع موحل ... (غرقان في شبر مية ... شوارعك يا مصر)ا
أسمع صوت والدتي من الداخل :( صباح الخير .. الدنيا مطرت و هتمطر تاني )ا
برضه بكره الشتاااااااا
فصل بارد بحق
تختفي منه كل معاني الحياة
أكره عدم مقدرتي على ممارسة هوايتي في المشي حافية
أكره أطرافي حين تتلون باللون الأزرق و أفشل في تدفئتها
أكره ملمس الصوف و طبقات الملابس أرتديها طمعاً في مزيد من الدفء
تهاجمني أعراض الاكتئاب الموسمي
أعزف عن الحياة و الانطلاق و المذاكرة و الضحك
أكره انصراف الشمس بدري بدري
أكره الشوارع الخالية من المارة
أكره ليل الشتاء الطويل جداً الممل أبداً
و أكره جداً جلوسي في هذه اللحظة أدون هذه الخاطرة لا أسمع سوى خرير المطر
.
.
يرقص جرس الباب معلناً قدوم زائر للبيت
أهرع لفتح الباب لكنها تستوقفني
الللللللله ... ما شاء الله
تبارك المبدع في خلقه
أول مرة تصادف عيني هذا النوع من النباتات



أحب تداخل اللونين الأحمر القاني و الأخضر
لطالما أحببت الألوان الصريحة المحددة
كم أنا ممتنة (للجنايني) الذي أحضرها
ا (نسيت الباب) و انشغلت عنه بتأمل هذا الجمال
اللللله عالدفاااااااااااا

.
في ذلك اليوم الشتوي البارد المطير الممل
قلبي كان محتاج للدفا
شكراً (للجنايني)ا الرائع
و شكراً جداً لهذه النبتة إللي معرفش اسمها
.

3comments :

Anonymous Anonymous said...

وبعدين

4:18 AM

 
Anonymous Anonymous said...

انا مش عارف اقول ايه بس يابنتي المفروض انك دكتورةيعني زيي
انا مش قصدي اقولك ان انا دكتور يعني بس انا قصدي اقول ان انا مثلا ماشوفتش النهار غير يو م الجمعه ده بس وكمان ساعة صلاة الجمعه يس
ده لأني بنام الصبح وبصحى بلليل علشان شغلي
الفجر اذن انا هصلي وارجع ممكن بكرة اكمل كلامي

4:37 AM

 
Blogger عروسة النيل said...

هيييه هيييه و عرفت اسم الورد :D:D

اسمها بنت القنصل

12:49 PM

 

Post a Comment

<< Home