بعمل صيانة للبلوج واحتمال ميرجعش تاني

Saturday, November 04, 2006

عم أحمد

البطل الحقيقي في هوجة مسلسلات رمضان السنة دي و تحديداً في مسلسل (حضرة المتهم أبي) كان المبدع و الرائع أبداً عم أحمد فؤاد نجم ، إللي سطر كلمات صادقة جداً لأغنية المقدمة و النهاية
و من أول مرة سمعتها فيها قلت ده كلام عم أحمد مش حد تاني
و نجح عم أحمد في جعلي أنتظر المسلسل و إعادته يومياً لمجرد الاستماع إلى كلماته باحساس مدحت صالح لدرجة أنه انتزع دموعي في كل مرة استمعت فيها إلى الأغنية بدون مبالغة
ربنا يخليك لينا و يديك طولة العمر يا عم أحمد

.

.
نارل و أنا ماشي
ع الشوك برجلية
و إنت السبب ياأبا
يا للي خليت بية
لا فرشتلي بستان
و لا حتي بر أمان
أعيش عليه انسان
و الدنيا في ايدية
و أنا لما جيت م الغيب
العدل كان كيفي
و الحق كان مطمعي
و الحب كان سيفي
دقيت علي الأبواب
لقتني في السرداب
غابة من الأنياب
مسنونة حوالية
مع الأسف يا أبا
الدنيا دي غابة
ملناش مكان فيها
يا عيني يا وعدي
ع المغرمين بعدي
و الطيبين فيها
.
.
حقك على عيني
يا ابني يا نور عيني
لجل الوفا بديني
لك عندي بعض كلام
أنا كنت وحداني
و الدنيا وخداني
عايز ونيس تاني
يصاحبني في الأحلام
غريب و أنا في بلدي
جبتك تكون سندي
انصفني يا ولدي
اصبر علي الأيام

2comments :

Anonymous Anonymous said...

باقول لك ايه ياعروسة النيل

انا لسه كنت باتكلم عن عيد الحب وماعنديش استعداد افلبها دراما سياسيه دلوقت واطير المود الحلو اللى انا فيه ده لانى لو فتحت فى الموضوع ده مش هاخلص
والله يرحمك ياعم امام ويخليك لينا ياعم احمد

ومعلهش ، فرصه تانيه ، فى ناس مستنيانى على ناصيه البلوج ومش عايز اتأخر عليهم

1:26 AM

 
Blogger احلام مصرى فى الغربه said...

السلام عليكم
حقيقى ذكرتينى بايام زمان زاجمل الذكريات ذكرياتى فى بلدى الحبيبه مصر والذكريات دائما جميله طالما اصبحت ذكريات حتى ولو كانت مؤلمه فى وقتها
قصيده رائعه اتمنى لك التوفيق والنجاح والاستمرار

10:22 PM

 

Post a Comment

<< Home